Bina Rumah Sendiri atau Beli rumah Dah Siap ?

Thursday, April 02, 2015 0 Comments A+ a-



Beli rumah atau buat rumah sendiri? inilah yang bermain difikiran saya. Mana yang lebih baik, memandangkan pada masa sekarang harga rumah dah macam tak masuk akal. Kalau di kawasan bandar harga rumah hanya mampu tengok je. Mungkin perkara ini berlegar-legar didalam minda semua ketua keluarga.

Saya pun tak tahu dimana hendak bermula. Pencarian untuk memiliki rumah sudah  lama dipendam tapi hajat tidak kesampian disebabkan masalah kewangan yang masih belum stabil. Melihat kawan-kawan sekerja yang sudah memiliki rumah maka, niat untuk mendapatkan rumah juga berkobar-kobar. Apatah lagi baru-baru ini adik saya sudah memiliki sebuah rumah yang dibina sendiri.

Dengan saiz rumah yang luas dan kos pembinaan yang lebih jimat. Maka saya mengambil keputusan untuk membina  sendiri rumah idaman. Di kampung halaman, ini pun disebabkan isteri yang dicintai bersedia untuk tinggal di kampung saya. Banyak kelebihan yang di perolehi jika membina rumah sendiri:

  • Rekaan kita sendiri
  • Mengagihkan kos 
  • Jangka masa pembinaan dapat dikawal mengikut bajet
  • Puas hati
  • Kawasan rumah luas (jika tanah luas )

Dalam perancangan saya pembinaan rumah akan bermula hujung tahun 2015, setelah saya berjaya berpindah ke Kelantan.