Bahagian 1:Penyediaan Lakaran Pelan Rumah

Sunday, November 08, 2015 0 Comments A+ a-


Assalamualaikum WBT, rasanya dah lama tidak membuat entri untuk blog ni..hihi. Rasanya dah berabuk. Disebabkan kesibukan yang tak berapa nak sibuk maka sekarang barulah berkesempatan untuk menaip walaupun masih rasa malas..haha. Untuk entri kali ini saya akan menerangkan bagaimana untuk menghasilkan lakaran untuk pelan rumah dan software yang saya gunakan bagi menghasilkan pelan tersebut.

Langkah 1:

Bajet...perkara paling penting dalam memulakan lakaran pelan yang dikehendaki sebab dengan bajet tersebut barulah kita rancang untuk tentukan luas ruang tamu?, luas dapur?, berapa bilik air?, berapa bilik tidur?, rumah setingkat atau dua tingkat? keluasan tanah lot yang dibeli? saiz rumah yang dikehendaki? luas ruang menonton? dan lain-lain yang boleh difikirkan perlu. Bajet yang diperlukan oleh saya dalam menyediakan rumah sendiri adalah dalam anggaran RM200K dengan keluasan 2000++kps. Bajet yang dibuat berdasarkan kos yang diperlukan oleh adik saya yang telah siap membina rumahnya sendiri.

Langkah 2:

Dapatkan contoh pelan rumah...search jela kat google tu. Dapatkan pelan rumah yang berkeluasan yang dikehendaki dan study susun atur ruang-ruang di dalam pelan tersebut. Kalau nak mudah boleh juga dapatkan terus pelan dari arkitek dengan reka bentuk yang sedia ada. Saya gemar mereka bentuk rumah sendiri untuk kepuasan hati dan menentukan susun letak ruang berdasarkan keperluan.

            Contoh:
Langkah 3:

Daripada contoh, cuba hasilkan lakaran susun atur ruang (tips: gunakan kertas graf) memudahkan untuk kita menganggarkan luas ruang yang di masukkan. Pada masa ini adalah part yang best, susun la mengikut keperluan kita sendiri. Pastikan panjang dan lebar rumah sesuai dengan keluasan tanah dan dapatkan kepastian dari pejabat tanah tentang berapa simpanan tanah yang diperlukan diantara jalan dan kedudukan rumah dalam tanah. Untuk Negeri Kelantan pastikan pelan lantai simpanan tanah untuk bahagian depan 15 kaki, kanan kiri dan belakang 10 kaki ( Syarat buat rumah atas tanah lot di Kelantan).

                Contoh:

Bersambung ke Bahagian 2...Tungguuuuu